• GRATIS LEVERING VED KJØP OVER 499,-

  • KUNDESERVICE ER ÅPEN 10-16 PÅ HVERDAGER

10 viktige vitaminer for håret


Drømmer du om å ha lange, sunne hårlokker, men har fortsatt ikke klart å få håret til å gro langt nok til å få drømmen oppfylt? Eller kjemper du mot splittet og brukket hår? Hva med følelsen og frustrasjonen over at håret kun vokser til en viss lengde, en lengde som er kortere enn den du ønsker? Hva mange av oss ikke er klar over, er at hårets lengde kan hjelpes litt på vei med gode vitaminer for håret, kombinert med gode kostvaner og eventuelt kosttilskudd for hår. Faktisk kan de riktige vitaminer ha en avgjørende rolle for hvorvidt ditt hår vokser sunt, splittes opp, eller er skjørt - for ikke å snakke om en lekker og ren hud. Her er en komplett liste over de 10 vitaminer for håret som kan hjelpe de vakre og lange lokkene godt på vei. Søker du mer generelle tips til hvordan du i hverdagen kan forbedre hårets styrke og sunnhet, bør du lese vår guide til hvordan man kan få langt hår raskt med små tips om hverdagsrutiner.

 

C-vitamin

Som mange sikkert er klar over, er C-vitamin en immun forsterkerr som kan hjelpe til å fremme et godt immunsystem, forebygge forkjølelse og andre sesong-sykdommer. Det mange mennesker imidlertid ikke vet, er at C-vitamin kan hjelpe kroppen med å produsere kollagen, som er et vitalt protein for sunt hår, sunn hud og sunne negler. Dette vitaminet betraktes også som et antioksidant, som bekjemper frie radikaler som skader kroppsvev og hårceller. Frie radikaler har vært kjent for å kunne skade håret, gjøre det svakt og skrøpelig. Derfor kan C-vitamin som hår tabletter være en god kilde, særlig hvis du opplever at håret knekker eller splittes mer enn det burde.

Hvis du ønsker å forsterke dine forsyninger av C-vitamin, bør du supplere med HairLust vitaminer for håret sammen med en næringsrik og sunn kost. Noe av det kostholdet som er rikt på C-vitamin og kan hindre hårtap og vitaminmangel er blant annet appelsiner, broccoli, grønnkål, rosenkål, papaya, jordbær, kiwi og rød paprika.   

B-vitaminer

Ofte omtalt som B-vitamin kompleks. Alle åtte B-vitaminer (B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9, B12) spiller en stor rolle for å holde vår kropp sunn. B-vitaminer påvirker vår energi, stoffskiftet, nerver, muskler, hår, hud og negler. Som helhet fremmer B-komplekset en sunn cellevekst, som er et ufattelig viktig vitamin, som er godt for hår og raskere hårvekst. For å sikre deg at du ikke opplever hårtap og vitaminmangel, er det viktig at du daglig forsyner din kropp med B-vitamin, for eksempel med kosttilskudd for hår. Denne type vitamin er vannoppløselig, noe som vil si at kroppen ikke kan gjemme eller hope det opp, det blir skylt ut med din urin. Noen varselstegn på B-vitaminmangel kan være:

Vitamin B12 er det viktigste vitamin for hår fra B-komplekset, men du skal forsøke å inkludere dem alle i dine daglige vitaminer. HairLust vitaminer for hår er rik på Vitamin B-kompleks, men du kan få tilsvarende god støtte fra kosttilskudd for hår og din kost, blant annet fra kjøtt, egg, nøtter, korn og grønnsaker.

Biotin

Hvis du ønsker et lengre og sunnere hår skal du ikke glemme biotin! Ikke uten grunn har dette vitaminet blitt et av de mest brukte vitaminer for hår. Selv om biotin er et B-vitamin, er dette vitaminet så avgjørende for sunt hår og en sunn hud, at biotin har fått sin egen plass på listen. Dette vitaminet hjelper til å produsere glukose og bryte ned proteiner til aminosyrer. Siden håret selv inneholder keratin, som er en form for protein, støtter biotin dine skrøpelige hårlokker og hjelper mot hårtap og vitaminmangel.

Igjen er Biotin et vannoppløselig vitamin, så sørg for å få nok biotin-forsyninger på daglig basis. Kombiner Biotin vitaminer for håret med kosttilskudd for hår, hår tabletter og kosthold som sopp, avokado, egg, laks og peanøttsmør.

Niacin

Niacin er et annet vitamin som også er i familien B-vitamin, men akkurat som Biotin fortjener sin egen anerkjennelse på vår liste. Dette vitaminet er med på å nære hodebunnen i tillegg til å fremme en sunn hårvekst. Uten tilstrekkelige mengder av niacin, er det sjanser for at håret kan bli skjørt, livløst eller brukket og du kan oppleve hårtap og vitaminmangel. Matvarer som inneholder Niacin er kalkun, kyllingbryst, tunfisk, champignon og avokado.

E-vitamin

Selv om E-vitamin er en av de mest oversette hårvitaminer, har det altså en del betydning. Dette vitamin er et antioksidant som reparerer og bygger opp hud- og hårceller. Nettopp derfor er E-vitaminet avgjørende for å vedlikeholde en sunn hårvekst. HairLust vitaminer i form av hår tabletter for hår kombinert med et kosthold rikt på E-vitamin, blant annet mandler, frø, avokado og broccoli, gir deg en riktig god kombinasjon. Du kan også få E-vitamin til utvortes bruk. En lekker olje eller et hårserum som kan påføres direkte i håret eller i hodebunnen hjelper mot hårtap og vitaminmangel. Dette kan hjelpe med å øke blodsirkulasjonen og tilføre oksygen til hårsekkene, som vil hjelpe til et lengre og sunnere hår og hindre hårtap og vitaminmangel.

A-vitamin

A-vitamin er et annet viktig vitamin for hår. Dette vitaminet er nødvendig for en optimal cellevekst. Dette vitaminet hjelper også, akkurat som E-vitamin, med å produsere oljer (sebum), som er meget gode for hodebunnen, og som hjelper den med å ikke tørke ut. Kosttilskudd for hår gjennom hår tabletter hjelper. Kosthold rikt på A-vitamin er blant annet gulerøtter, melon og mørke bladgrønnsaker. Noen symptomer på A vitaminmangel kan være hudproblemer og splittet hår.

D-vitamin

I Norge har flere undersøkelser vist at rundt 50% av befolkningen ikke får tilstrekkelig D-vitamin. Det er verst om vinteren, da hele 70% av nordmenn mangler D-vitamin i blodet. Hoveddelen av D-vitamin dannes i huden av solens stråler, mens den resterende del kommer fra kosttilskudd for hår som for eksempel hår tabletter, annen kost og vitamintilskud. Men grunnen til at vi gerne vil erklære D-vitamin som et godt vitamin for hår er fordi det fremmer en sunn hårvekst. Måter du kan øke din D-vitaminforsyning på, er ved å kombinere HairLust vitaminer for hår med kosthold som for eksempel fet fisk (laks, tunfisk), egg, sopp og melk. Prøv dessuten å oppholde deg minst 20 minutter i solen utenfor - både sommer og vinter!

Jern

Jern er ikke et vitamin, men et mineral. Og dette mineralet har kroppen bruk for hvis den skal fungere ordentlig. En måte som jern forbedrer håret på, er ved å styrke det og fremme en sunn hårvekst. Uten jern vil ditt hår bli kjedelig, tynt og tørt. Matvarer som er rike på jern innebefatter rødt kjøtt, østers og spinat.

Magnesium

Et andet mineral som kroppen har bruk for, er magnesium. Dette mineralet sikrer at hodebunnen får den støtten den trenger for å gro et sterkt og sunt hår. Dessverre er det et mineral som mange nordmenn mangler i sitt kosthold, så det er anbefalt å ta kosttilskudd for hår gjennom hår tabletter.

Sink

Det sies at hvis du dekker dine vitaminer fra A til Z(ink), så står du med en komplett liste med vitaminer for hår. Sinkmangel kan svekke ditt immunforsvar, føre til dårlig fordøyelse, ustabile hormoner og dessuten spille en rolle i et glansløst og skrøpelig hår. Den gode nyheten er at det ikke er vanskelig å få dekket sink-forsyningene uten kosttilskudd for hår. Matvarer som er rike på sink omfatter gresskarkjerner, kikerter, sopp, hvitløk, spinat og yoghurt.