• GRATIS LEVERING VED KJØP OVER 499,-

  • KUNDESERVICE ER ÅPEN 10-16 PÅ HVERDAGER

Her er de 10 viktigste vitaminer for håret!


Kost og ernæring er alfa og omega for sunt hår og hud. Men hvilke hårvitaminer er spesielt viktige om du ønsker å få håret til å vokse litt raskere? Les videre, så får du svaret!

Christine Jensen

Skjønnhetsskribent

Christine er utdannet journalist fra Høyskolen i Christiania i Oslo. Hun har lang erfaring fra skjønnhetsbrasjen og har arbeidet i en helsekostforretning i Bærum, hvor hennes primære ansvar var kjøp og salg av hårpleieprodukter. Les mer om skribenten.

Det er ingen hemmelighet at det er sunt å ta tilskudd av vitaminer – både for det indre og det ytre. I følge Statistisk Sentralbyrå bruker vi nordmenn faktisk godt over to milliarder kroner i året på kosttilskudd! Men i et hav av ulike vitaminer er det ikke enkelt å finne ut hvilke man bør ta, og hva de er gode for. I denne artikkelen går jeg i dybden på hva som er de viktigste hårvitaminer, og kommer med noen gode produktanbefalinger jeg håper du vil like.

Dette skal du vite om vitaminer for håret!

Du er allerede langt på vei til en sunnere og lengre hår, dersom du vet hvilke vitaminer du bør få i deg!

Drømmer du om å sunne, lange lokker – men drømmen er dessverre langt fra oppfylt? Eller sliter du med tørt og slitt hår? Hva med frustrasjonen over at håret kun vokser til en viss lengde, og aldri blir så langt som du ønsker? Det mange av oss ikke er klar over, er at ved hjelp av de riktige vitaminene i kombinasjon med godt kosthold, kan håret faktisk vokse både fortere og lengre. Faktisk kan de riktige hårvitaminene har en avgjørende rolle for hvorvidt håret er sunt eller skjørt – eller om huden din er klar og ren. Jeg fikk faktisk en ordentlig åpenbaring da jeg innså hvor mange enkle triks man kan gjøre for å hjelpe håret på vei mot lengde og sunnhet!

Når du har lest denne artikkelen kan jeg garantere at du vil være klokere på alt som er å vite om vitaminer for håret!

Hvilke vitaminer styrker håret?

C-vitamin

Som du sikkert er klar over, er C-vitamin en immunbooster som kan hjelpe med å fremme et godt immunsystem, forebygge forkjølelse og andre sesongsykdommer. Det de fleste ikke vet, er at C-vitamin også kan hjelpe kroppen med å producere kollagen, som er et vitalt protein for sunt hår, hud og negler. Dette vitaminet betraktes også som en antioksidant, som bekjemper frie radikaler som skader kroppsvev og hårceller. Frie radikaler er kjent for å kunne skade håret, og gjøre det svakt og skrøpelig. C-vitamin som kosttilskudd for hår kan derfor være en god kilde, særlig hvis du opplever at håret knekker eller splittes mer enn det burde.

Hvis du ønsker å booste din forsyning av C-vitamin, kan du - som meg - supplere med HairLust sine hårvitaminer Hair Vitamins, sammen med en næringsrik og sunn kost. Råvarer som er rike på C-vitamin og kan lindre hårtap og vitaminmangel, er blant annet appelsiner, brokkoli, grønnkål, rosenkål, papaya, jordbær, kiwi og rød paprika.

B-vitamin

Ofte omtalt som B-vitamin kompleks. Alle åtte B-vitaminer (B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9, B12) spiller en stor rolle for å holde kroppen sunn. B-vitaminer påvirker vår energi, stoffskiftet, nerver, muskler, hår, hud og negler. Som helhet fremmer B-komplekset en sunn cellevekst, som er et ufattelig viktig vitamin, som er godt for hår og raskere hårvekst. For å sikre at du ikke opplever hårtap og vitaminmangel, er det viktig at du daglig forsyner kroppen med B-vitamin, for eksempel med et kosttilskudd for hår. Noen varseltegn på B-vitaminmangel kan være:

  • Følelsen av tretthet eller generell svakhet
  • Lett å å blåmerker
  • Du mister mye hår
  • Håret vokser langsomt

Vitamin B12 er det viktigste vitaminet for hår som kommer fra B-komplekset, men du skal likevel prøve å inkludere dem alle i ditt daglige vitamininntak. HairLust vitaminer til håret er rik på vitamin B-kompleks. Du kan du få tilsvarende god støtte fra kosttilskudd for hår og gjennom kosthold – blant annet fra kjøtt, egg, nøtter, korn og grønnsaker.

Biotin

Hvis du ønsker lengre og sunnere hår må du ikke glemme biotin! Ikke uten grunn har dette vitaminet blitt et av de mest brukte vitaminer for hår. Selv om biotin er et B-vitamin, er dette vitaminet så avgjørende for sunt hår og en sunn hud, at jeg lar biotin få sin egen plass på listen. Som hårvitamin hjelper biotin med å bidra til et normalt energistoffskifte og vedlikeholde et normalt hår. Generelt er B-vitamin for hår anerkjent for sine mange gode egenskaper, særlig biotin.

Et godt råd er å kombinere biotin som vitamin for håret med med et kosthold som inneholder sopp, avokado, egg, laks og peanøttsmør.

Er du allerede fan? Les mer, og bli enda klokere på kosttilskud til hår med biotin i vår artikkel dedikert til biotin.

Niacin

Niacin er et annet vitamin som også er i familien B-vitamin, og som fungerer som et viktig hårvitamin. Akkurat som Biotin, fortjener også Niacin sin egen anerkjennelse listen min. Dette vitaminet er med på å nære hodebunnen i tillegg til å vedlikeholde en normal hud. Uten tilstrekkelige mengder av niacin, er det stor sjanse for at håret kan bli skjørt, livløst eller brukket, og du kan oppleve hårtap og vitaminmangel. Matvarer som inneholder niacin er kalkun, kyllingbryst, tunfisk, sjampinjong og avokado.

E-vitamin

Selv om E-vitamin er en av de mest oversette vitaminer for håret, har det altså en del betydning. Dette vitaminet er en antioksidant som bidrar til å beskytte cellene mot oksidativt stress. Kombiner E-vitaminer til håret med matvarer som blant annet mandler, frø, avokado og broccoli. Du kan også få E-vitamin til utvortes bruk. Oljer eller hårserum som kan påføres direkte i håret eller i hodebunnen hjelper mot hårtap og vitaminmangel. Dette kan også hjelpe med å øke blodsirkulasjonen og tilføre oksygen til hårsekkene, som kan hjelpe med å få et lengre og sunnere hår.

A-vitamin

A-vitamin fremmer celleveksten og og bidrar til å opprettholde immunsystemets funksjon. Jeg anbefaler selvsagt at du i tillegg har et kosthold rikt på A-vitamin - blant annet gulrøtter, melon og mørke bladgrønnsaker. Noen symptomer på A-vitaminmangel kan være hudproblemer og splittet hår.

D-vitamin

I Norge har flere undersøkelser vist at rundt 50% av befolkningen ikke får tilstrekkelig D-vitamin. Hoveddelen av D-vitamin dannes i huden av solens stråler, mens den resterende del kommer fra kosttilskudd for hår som for eksempel hårvitaminer, annen kost og vitamintilskudd. Måter du kan øke din D-vitaminforsyning på, er ved å kombinere HairLust vitaminer for hår med kosthold som inneholder fet fisk (laks, tunfisk), egg, sopp og melk. Jeg anbefaler dessuten å oppholde deg minst 20 minutter i solen utenfor - både sommer og vinter!

Jern

Jern er ikke et vitamin, men et mineral. Og dette mineralet har kroppen bruk for hvis den skal fungere ordentlig. Jern styrker kroppen innenfra ved å bidra til å vedlikeholde immunsystemets normale funksjon. Uten jern vil vil ikke kroppen fungere som optimalt, noe som også kan resultere i at både hud og hår kan bli kjedelig og tørt. Matvarer som er rike på jern innbefatter rødt kjøtt, østers og spinat.

Magnesium

Et annet mineral som kroppen har bruk for er magnesium. Dette mineralet bidrar til proteinsyntese og motvirker tretthet. Dessverre er det et mineral som mange av oss nordmenn mangler i kostholdet. Men du kan også få magnesium gjennom gresskarfrø, kakaopulver og cashewnøtter.

Sink

Sink bidrar til å vedlikeholde en fungerende omsetting av makronæringsstoffer og det bidrar også til å vedlikeholde normalt hår. Heldigvis kan jeg fortelle deg at det ikke er vanskelig å få dekket sink-behovet. Matvarer som er rike på sink omfatter gresskarkjerner, kikerter, sopp, hvitløk, spinat og yoghurt.

Det finnes visse vitaminer, mineraler og næringsstoffer herunder sink og biotin, som forskning og studier viser har en effekt på håret

Maria Hansen

Kostholdsveileder og ernæringsekspert

Opsummering av hårvitaminer

Jeg håper at du er blitt litt klokere nå. En god huskeregel er at hvis du dekker dine hårvitaminer fra A til Z(ink), så har du en komplett liste med vitaminer som kan bidra til et sunt og sterkt hår. Det finnes også andre næringsstoffer utover vitaminer som kan være gavmilde mot håret. Et eksempel er kjerringrokk-ekstrakt, kjent for dens effekt på håret gjennom utallige kliniske studier. Kjerringrokk er en plante som er svært rik på silika, og som har vist seg å kunne hjelpe med å bidra til et sunt og langt hår. Det finnes også flere aminosyrer, som bakkes opp av forskning for positiv effekt på et sunt og langt hår; blant annet glycine, l-methionin og l-glutamin. Disse aminosyrene er kjent for å være viktige byggesteiner av keratin i håret. De kan bidra til å vedlikeholde en optimal produksjon av hårceller og dermed øke hårets styrke og sunnhet.

De beste tipsene – Slik får du håret til å vokse fortere

Utover hårvitaminer har jeg samlet mine beste tips til hvordan du kan hjelpe håret ditt på vei til drømmelengden, gjennom enkle hverdagsrutiner. Kosttilskudd for håret er nemlig kun ett av ti tips til et sunnere og lengre hår. Dersom du kombinerer disse tipsene for sunnere og lengre hår, kommer du enda raskere i gang. Du skal blant annet være oppmerksom på håndkledet ditt, og kanskje spare litt på sjampoen i hverdagen. Du kan lese mer om våre 10 tips til å få håret til å vokse fortere.

Kundeanmeldelser av HairLust

4,8

4,8 av 5 stjerner

41 anmeldelser


Legg igjen en kommentar



Vær oppmerksom på at kommentarer må godkjennes før de publiseres