Hårvitaminer fra A-S: Her er de 10 viktigste vitaminer for håret!


Selv om en dyptrensende shampoo og en fuktgivende hårkur kan gjøre underverker for kvaliteten av håret ditt, kan de ikke erstatte den indre pleien av håret - den du får fra kosten din. Kost og ernæring er alfa og omega for sunt hår og sunn hud. Så hvis du vil gjøre noe godt for håret ditt, bør du først og fremst sørge for å få alle vitaminer for håret dekket. I denne artikkelen går jeg gjennom de viktigste hårvitaminer, og hvordan du får i deg disse fra kostholdet ditt.

Hanne Nyborg

Skjønnhetsskribent

Hanne startet på sin frisørutdannelse, men valgte etter en stund å gå videre med journalistikk istedenfor Hun er nå utdannet journalist fra Universitetet i Bergen, og arbeider som freelance-journalist for HairLust og andre.Les mer om skribenten.

Vitaminer er essensielle for funksjonen av ​​alle celler i kroppen, inklusivt de som er ansvarlige for å opprettholde et sunt og sterkt hår. Dine synlige hårlokker er ikke levende celler (hvis de var det, ville du ikke kunne klippe de av), så det betyr at nøkkelen til et sunt hår starter ved roten - og det vil si i hårsekkene.

Kort sagt vil ernæringsmessige mangler fra kosten påvirke håret ditt, og kan i verste fall resultere i hårtap, tørrhet eller skjørhet i håret. Jeg har selv opplevd perioder, hvor jeg mister mer hår enn normalt, og jeg har erfart at det alltid har vært som følge av stress og dårlig kost. Men nå vet jeg hvilke kostvaner og matvarer som inneholder gode vitaminer for håret, og jeg prøver derfor å alltid få disse inn i kosten - også når jeg er på farten. I denne artikkelen tar jeg for meg alt du trenger å vite om hårvitaminer, og jeg gir også et par produktanbefalinger som har gjort merkbar forskjell for kvaliteten og utseende av håret mitt.

Det er langt ifra unormalt å ta et kosttilskudd i en eller annen form. De fleste av oss tar høyst sannsynlig et eller flere. I følge Statistisk Sentralbyrå bruker vi nordmenn faktisk godt over to milliarder kroner i året på kosttilskudd! Hvis du er i tvil om hvilke hårvitaminer du bør ta for å bevare sunt hår, hud og negler, går jeg altså gjennom dette nedenfor:

Vitaminer for håret – et overblikk

Selv om alle de viktige vitaminer for håret kan dekkes gjennom kosten, kan det noen gange være litt vanskelig. Ernæringsmessige mangler fra kosten kan skyldes visse dietter, sykdommer i skjoldbruskkjertelen, hormonelle ubalanser eller visse typer medisin. Men selv om det er sjeldent, at vi nordmenn opplever ernæringsmangel fra kosten, har jeg selv opplevd store fordeler ved å få vitaminer for håret med en større dose av bla. biotin og sink.

Siden håret består av hurtig utskiftende celler, betyr det også at vitaminer for håret er essensielle for å opprettholde denne aktiviteten. Så hva er hemmeligheten bak å få dekket de ernæringsmessige behovene? Det samme som de fleste andre celler i kroppen. Jeg har satt sammen en liste over de beste vitaminer for håret nedenfor - for som jeg nevnte tidligere, starter sunt hår innenfra.

FØR- OG ETTERBILDER VED BRUK AV HAIRLUST KOSTTILSKUDD

“hairlust
“hairlust
“hairlust
“hairlust
“hairlust
“hairlust
“hairlust
“hairlust
“hairlust

Resultatet varierer fra person til person, men synlige resultater ses som oftest etter 2-4 måneders bruk.

Hvilke hårvitaminer skal jeg velge?

C-vitamin

Som mange sikkert er klar over, er C-vitamin en immunbooster, som bidrar til immunforsvarets funksjon, og blant annet forebygger mot sykdommer, tretthet og utmattelse. Men det mange mennesker ikke vet er at C-vitamin er et fantastisk hårvitamin, da vitaminet hjelper kroppen med å gjendanne og øke opptaket av E-vitamin, jern og kalsium, samt bidrar til dannelsen av kollagen, som håret primært består av. C-vitamin bidrar med andre ord til at kroppen får alle de gode fordelene fra andre vitaminer og næringsstoffer. I tillegg beskytter dette vitamin til håret cellene mot oksidativt stress som bekjemper frie radikaler, som skader kroppsvev og celler. Frie radikaler har vært kjent for å kunne skade håret, og gjøre det svakt og skjørt. Derfor kan C-vitamin være en god vitamin å få i seg nok av, hvis du opplever at håret knekker eller kruser mer enn det burde.

Noen av matvarene som er fulle av C-vitamin er blant annet nyper, appelsiner, rød paprika, koriander, grønnkål, grapefrukt og ikke minst chili. Hvis du ønsker å booste inntaket av C-vitamin, anbefaler jeg å spise rå frukt og grønnsaker når det er mulig. Når du koker dem, reduserer du noen av de viktige næringsstoffene. Matlaging påvirker spesielt vannløselige vitaminer, som C-vitamin.

Slik husker du å få i deg C-vitamin: Lag en frukt- og grønnsaksskål med innhold av råvarer som er rike på C-vitamin, og ha den stående fremme. Jeg spiser selv en grapefrukt til frokost, men du kan også velge å spise appelsiner, mango eller kiwi som mellommåltidsnack.

B-vitamin

En av de best kjente vitaminer for håret er B7, også kalt biotin (les mer om vitamin B7 nedenfor). Men faktisk er alle B-vitaminene med på å holde cellene sunne. Liste over B vitaminer for hår:

  • Tiamin (vitamin B1)
  • Riboflavin (vitamin B2)
  • Niacin (vitamin B3)
  • Pantotensyre (vitamin B5)
  • Pyridoksin (vitamin B6)
  • Biotin (vitamin B7)
  • Folsyre (vitamin B9)
  • Kobalamin (vitamin B12)

B-vitaminer påvirker energi, stoffskifte, nerver, muskler, hår, hud og negler. I helhet fremmer B-vitaminene en sunn cellevekst, og derfor er b-kompleks vitaminene viktige vitaminer for håret. For å sikre at du ikke har mangel på B-vitamin, er det viktig at du daglig forsyner kroppen med gode matvarer som er rike på B-vitamin. Noen advarselstegn på mangel på B-vitamin kan være følelsen av tretthet eller generell svakhet, du får lettere blåmerker, du mister mye hår i forhold til tidligere, eller at håret vokser sakte.

For å oppnå de beste resultatene med b-kompleks vitaminer for håret, bør du prøve å inkludere dem alle i ditt daglige vitamininntak. Matvarer som er rike på B-vitaminer er blant annet noen typer kjøtt, fisk, egg, nøtter, korn og avokado, poteter og papaya.

Slik får du i deg dine B vitaminer for håret: Husk å ha en sunn og variert kost, rik på både korn, nøtter, grønnsaker, kjøtt og fisk. Kunsten er å få dekket alle B-vitaminene. Jeg spiser ikke kjøtt selv, og derfor supplerer jeg med hårvitaminer fra HairLust, som inneholder høye mengder av både biotin, folsyre og B12.

Biotin

Hvis du ønsker lengre og sunnere hår, må du ikke glemme biotin (vitamin b 7 for hår). Det er ikke uten grunn at dette vitaminet et blitt et av de mest anvendte vitaminer for håret. Som nevnt ovenfor er biotin et B-vitamin. Men siden dette vitaminet er såpass avgjørende for sunt hår, hud og negler, tildeles biotin sin egen plass på listen over vitaminer for håret. Som hårvitamin hjelper biotin kroppen med å nedbryte fett, karbohydrater og protein, og selvfølgelig å opprettholde sunt hår innenfra. Generelt er B vitaminer til håret anerkjent for mange gode egenskaper, men spesielt biotin har virkelig noe å by på til håret.

Slik får du biotin fra kosten: Spis matvarer som kjøtt (svinekjøtt og oksekjøtt), laks, egg, solsikkefrø og peanøttsmør. Overvei å supplere med et kosttilskudd med biotin, hvis du ikke spiser kjøtt. I tillegg kan du vurdere å innta en liten håndfull nøtter om dagen som mellommåltidsnack.

hairlust trustpilot

E-vitamin

Selv om E-vitamin er en av de mest oversette vitaminer for håret, har det altså en del den skulle ha sagt. I likhet med C-vitamin er E-vitamin en antioksidant, som kan forhindre oksidativt stress. Det er gjort flere undersøkelser av fordelene ved dette hårvitaminet. I en undersøkelse fra 2010 opplevde mennesker med hårtap en stigning på 34,5% i hårvekst etter å ha tilsatt et hårvitamin kosttilskudd med E-vitamin på 8 måneder*.

Slik får du E-vitamin: Kombiner gjerne E vitaminer til håret med matvarer som mandler, solsikkefrø, mandler, avokado, rød paprika og brokkoli.

HairLust anmeldelse

A-vitamin

A-vitamin er et annet viktig vitamin for håret. Alle celler har bruk for A-vitamin for å vokse og fungere. Dette inkluderer også hår, som er det hurtigst voksende vevet i kroppen. A-vitamin bidrar til å vedlikeholde sunne slimhinner, som hudkjertler, med å fremstille sebum i hodebunnen. Sebum har som funksjon å fukte hodebunnen og hjelper med å holde håret glansfullt og sunt. Selv om det er viktig for kroppen å få dekket behovet for A-vitamin, skal du passe på med for store doser. A-vitamin er et fettløselig hårvitamin, og derfor kan store doser være vanskelige for kroppen å bruke opp og skille ut.

Slik får du dine A-vitaminer: Matvarer rike på A-vitamin er blant annet søtpoteter, gulrøtter, meloner og mørke bladgrønnsaker. Jeg spiser selv store mengder av gulrot, og det har vist sine fordeler på både hår og hud.

D-vitamin

Forskning har vist at D-vitamin kan hjelpe med å skape nye follikler - de små porene i hodebunnen, hvor nytt hår dannes**. D-vitamin bidrar også til opptak og utnyttelse av kalsium og spiller en rolle i celledelingsprosessen. Størstedelen av D-vitamin dannes i huden av solens stråler, mens den resterende delen inntas fra ernæring. Det vil si at i de mørke vinterperiodene med lite sol, kan flere oppleve et underskudd a D-vitamin.

Slik får du D-vitamin: Du kan optimere inntaket av D-vitamin ved å spise fet fisk (sardiner, laks og makrell), egg, sopp og melk. Prøv også å oppholde deg minst 20 minutter utenfor i dagslys hver dag - både sommer og vinter!

Jern

Jern er ikke et vitamin for håret, men et mineral. Jern hjelper røde blodlegemer med å transportere oksygen til cellene dine. Dette gjør det til et viktig mineral for mange kroppslige funksjoner, inklusivt håret. Jernmangel, som forårsaker anemi, kan også være en årsak til hårtap. Jern er i tillegg viktig for kvinner under graviditet, da både foster og morkake har bruk for jern.

Slik får du nok jern: Matvarer som er rike på jern omfatter rødt kjøtt, østers, ost, kikerter og spinat.

Magnesium

Et annet mineral som kroppen har bruk for er magnesium. Magnesium er viktig i mer enn 300 kjemiske reaksjoner, som hjelper til at kroppen fungerer optimalt. I forhold til håret, sikrer magnesium at hodebunnen får støtten den har bruk for, for å vokse et sterkt og sunt hår. Magnesiummangel kan oppstå i forbindelse med sykdom, eller som mangel på andre mineraler (f.eks. kalsium og kalium). Symptomer på mangel kan være tretthet, utmattelse, muskelsammentrekninger som tics ved øyet, dårlig søvn og ikke optimal restituering hvis du ikke inntar nok magnesium. Derfor er det spesielt en god idé å ta magnesium som kosttilskudd.

Slik får du nok magnesium: Matvarer med høyt innhold av magnesium omfatter belgfrukter, fullkorn, frø, kjerner og nøtter samt grønnsaker som brokkoli og squash. Bonus: mange av disse matvarene dekker også de beste vitaminer for håret!

Sink

Sink spiller en viktig rolle i hårvevets vekst og reparasjon. Det hjelper også med å holde oljekjertlene omkring hårsekkene i balanse. Utover hårtap, kan mangel på sink svekke immunforsvaret, føre til dårlig fordøyelse og ustabile hormoner. Den gode nyheten er at det ikke er spesielt vanskelig å få dekket inntaket av sink.

Slik får du nok sink: Matvarer med et høyt innhold av sink omfatter frø og nøtter;hampfrø, peanøtter, cashewnøtter og mandler, i tillegg til belgfrukter, kjøtt og fisk.

Det finnes visse vitaminer, mineraler og næringsstoffer, blant annet sink og biotin, som forskning og studier viser har en effekt på håret

Maria Hansen

Kosholdsveileder og ernæringsekspert

Protein

Sammen med vitaminer for håret, har håret også bruk for protein. Faktisk består håret stort sett kun av protein, og derfor er protein viktig for dannelsen av nye hår.

Slik får du nok protein: Et kosthold som er rikt på protein inkluderer blant annet tørkede linser, mandler, hvite bønner, fisk og valnøtter.

Oppsummering av hårvitaminer

Jeg håper at du nå er blitt litt klokere på hvilke hårvitaminer som kan hjelpe deg med å gro og bevare et flott og sunt hår. Sørg for å få kosten dekket av hårvitaminer fra A til S(ink), så har du de beste forutsetninger for å få et sunt hår innenfra.

Det finnes også andre nyttige vitaminer for håret. Kjerringrokkekstrakt er en av de plantene i verden som er rikest på silika, hvilket er et av næringsstoffene som har vist seg å kunne hjelpe betydelig med bidra til et sunt og langt hår. Utover det finnes det også flere aminosyrer, som støttes opp av forskning for positiv effekt på sunt og langt hår, blant annet glysin, l-methionin og l-glutamin. Disse aminosyrene er kjent for å være viktige byggesteiner av keratin i håret. De kan bidra til å vedlikeholde en optimal produksjon av hårceller og dermed hårets styrke og kvalitet.

Utover vitaminer for håret, hva kan jeg ellers gjøre for håret mitt?

Det er mange gode pleierutiner, som utover hårvitaminene, bidrar til å holde håret sunt og forebygge skader. Noen av mine beste tips er:

1. Bruk en SLS/SLES-sulfatfri shampoo

Visste du at valg av shampoo (i samme grad som vitaminer for håret) har en avgjørende rolle for hårets kvalitet? Shampooen din bidrar til å holde hodebunnen i balanse, og sørger for å rense porene og danne et godt utgangspunkt for sunn hårvekst. Men noen typer shampoo (SLS/SLES-holdige shampooer), gjør jobben litt for godt, og kan virke uttørkende på hodebunnen, og skape ubalanse i hodebunnens produksjon av sebum. Jeg bruker Hair Growth & Repair Shampoo, som er uten de skadelige SLS/SLES-sulfatene, og etterlater håret rent uten å tørke ut porer og lokker.

2. Husker du å bruke balsam?

Hvis du ikke allerede vet det, er balsam et nødvendig pleieprodukt, hvis du ønsker å holde hårlokkene sunne og lange. Du bør alltid avslutte hårvasken med balsam, da den er med på å lukke fibrene i hårstråene etter hårvask med shampoo og varmt vann. Det betyr at den gode fukten og næringen fra shampoo, hårkur og balsam forsegles inne i håret - helt til neste hårvask.

3. Bruker du en wet brush?

En wet brush er en spesiallaget hårbørste, som skal brukes i håret når det er vått. Vått hår er mer skjørt og mindre motstandsdyktig enn tørt hår. Sørg derfor for å ha en wet brush klar når du skal gre ut våte hårlokker.

4. Husk proteinene

Akkurat som dine vitaminer for håret bør inneholde proteiner, gjelder det samme for din ytre hårpleie! Jeg bruker Protein Reconstructor Hair Mask fra HairLust, som er rik på mikroproteiner fra gjær og planter. Det er en enkel måte at få dekket hårets proteinbehov på!

Ønsker du langt hår?

Utover hårvitaminer, har min kollega samlet sine beste råd for å hjelpe håret ditt godt på vei i lengden. Visste du at vitaminer for håret i form av kosttilskudd kun utgjør 1 av våre 13 generelle råd for å få sunnere og lengre hår? Hvis du kombinerer alle rådene våre, får du det beste utgangspunktet for å få sunt hår. Sjekk ut denne artikkelen, og få alle 13 råd til å få lengre hår. Hvis du har noen spørsmål til denne artikkelen, eller bare ønsker å supplere artikkelen med andre gode vitaminer for håret, så legg igjen en kommentar i feltet nedenfor.

*https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24575202, **https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/ PMC3412244/

Kundeanmeldelser av HairLust

4,8

4,8 av 5 stjerner

41 anmeldelser


3 kommentarer


  • Stine

    Jeg har prøvd kosttilskuddet fra dette merket, og jeg merket betydelig forskjell på både lengde og fylde på håret. Kan absolutt anbefale å prøve dette, dersom man føler at man ikke får i seg nok av disse vitaminene gjennom kosten.


  • Kristine

    Ble faktisk tipset av frisøren min om at det kunne være lurt å prøve et kosttilskudd med biotin og sink for å øke hårkvaliteten. Jeg sliter med tynt og pistrete hår, så jeg tror absolutt ikke det er en dårlig idé å investere i det!


  • Nina

    Supergod artikkel med mange fine tips og råd. Jeg har akkurat bestilt tre pakker med Hair Gummies, som jeg gleder meg til å prøve :)


Legg igjen en kommentar



Vær oppmerksom på at kommentarer må godkjennes før de publiseres