• GRATIS LEVERING VED KJØP OVER 499,-

  • KUNDESERVICE ER ÅPEN 10-16 PÅ HVERDAGER

Har du problemer med tynt hår - unngå disse uvanene


Det finnes mange grunner til at man opplever at håret blir tynt eller slitt – alt fra hva vi spiser til hvordan vi steller håret vårt - kan påvirke hårfibrenes styrke og helse. Men heldigvis finnes det gode nyheter: bare ved å gjennomføre små endringer i din livsstil, vil du kunne få et sunnere og tykkere hår.

Her er 10 uvaner som kan gi deg tynt hår

1. Unngå veldig varmt vann

Varmt vann dehydrerer håret (akkurat som huden) og kan til slutt føre til permanent tørt og tynt hår som har lettere for å knekke. Varmtvannet kan skade hårets naturlige oljeproduksjon og skape ubalanse i hodebunnen.

Dette kan du gjøre: For å få et sunnere og tykkere hår, kan du justere temperaturen mens du skyll håret i dusjen. Prøv å skylle shampoo og andre hårpleieprodukter i så kaldt vann du klarer.

2. Unngå å bruke varmeverktøy som hårføner og rettetang

Dette er en gjenganger, og du har sikkert hørt det mange ganger før. De varme stylingverktøyene, inkludert rettetang, hårføner og krølletang, ødelegger proteinet i håret og det beskyttende laget av håret. Når hårets ytre lag blir skadet, blir hårets fuktighetsbalanse ødelagt og etterlater håret tynt og ekstra sårbart.

Dette kan du gjøre: Hvis du ønsker at håret ditt skal bli sunnest mulig, unngå de varme stylingverktøyene eller bruk dem kun på laveste tempratur. Hvis du daglig føner håret er det lurt å bruke kaldinnstillingen på hårføneren din. Bruk alltid varmebeskyttende hårolje eller spray som hjelper håret med å tåle den høye varmen. Her kan du for eksempel bruke en god kokosnøttolje eller hårolje.

3. Unngå kjappe slankekurer

Unngå kjappe slankekurer som involverer å gå ned flere kilo ved å spise svært få kalorier over en kort periode. Denne typen slanking tvinger kroppen til å bruke all sin energi til å ta vare på kroppens viktigste funksjoner - for eksempel hjerte og hjernefunksjon – og å gjøre disse funksjonene best mulig. Dette betyr at kroppen ikke har energi til å ta vare på hårets vekstfunksjoner. Faktisk er hårtap og tynt hår et av de første symptomene når man diagnostiserer folk med spiseforstyrrelser.

Dette bør du gjøre: Kostholdet er Alpha Omega for å få et tykkere hår. For å unngå tynt hår bør du spise et sunt og variert kosthold, rikt på protein, sink og b-vitaminer. Hår består hovedsakelig av protein, så det er derfor viktig at du får i deg nok. Du kan med fordel ta et kosttilskudd for hår med biotin, eller andre vitaminer og mineraler som er kjent for å fremme sundt hår og hårvekst.

4. Pass ekstra godt på håret ditt når det er vått

Håret ditt er svært sårbart når det er vått. Uansett om du har tynt eller tykt hår, er det beskyttende laget av håret, mindre motstandsdyktig overfor spesielt høy varme når det er vått. Derfor skal du være ekstra forsiktig når du børster håret eller tørker det med håndkle eller føner det.

Du bør gjøre dette: Det kan være lurt å børste igjennom håret før du skyller det med vann. Ved å børste gjennom håret mens det fremdeles er tørt, vil du oppdage at flokene er mye lettere å gre ut. Du kan også bruke litt kokosnøttolje eller en annen olje i håret etter en mild tørking med et mykt håndkle. Vi anbefaler å bruke et spesielt håndkle for håret laget av bambusmateriale. Velg alltid en hårolje som passer for din hårtype.

5. Unngå å sette opp håret for stramt

Hvis du vil unngå tynt og skadet hår bør du være forsiktig med å sette opp håret for stramt. Unngå stramme hestehaler og fletter. Ved å sette opp håret stramt spenner man hårsekkene. Dette kan føre til en permanent skade på hårsekkene kalt traksjonalopeci, som er en tilstand som permanent svekker hårsekkene. Denne tilstanden gjør det umulig for håret å vokse.

Du bør gjøre dette: For å fremme et sunnere og tykkere hår, sett opp håret i en løs hestehale, en løs flette eller la det henge løst. Dersom du merker at håret drar i hodebunnen er det for stramt.

6. P-piller kan være synderen til tynt hår

Hvis du er en av de mange norske kvinnene som reagerer med hårtap og tynt hår på grunn av hormonelle endringer, kan feil valg av prevensjonsmidler skade håret ditt. En pille som inneholder androgener kan forårsake hårtap hos en person som er ”androgen sensitiv".

Du bør gjøre dette: Dersom du trur du kan være androgen sensitiv bør du kontakte din fastlege.

7. Kløende hodebunn og flass

Flass og kløende hodebunn kan resultere i hårtap eller tynt hår. Gjentatt kløe, skraping og riving i hodebunnen kan skade hårets hårfibre.

Hva du kan gjøre: Kjøp en shampoo som inneholder selen, sinkpyrition eller te tre olje. Hvis dette ikke virker, bør du høre med legen din om hjelp.

8. Unngå tørrshampoo

Det er sant at du bør unngå å vaske håret med shampoo hver dag - men det er en misforståelse at du bør erstatte den vanlige hårshampooen med en tørr shampoo. Oppbyggingen av hårprodukter ved å bruke tørrshampoo, shampoo med sulfater og parabener, kan med tiden tilstoppe hårsekkene og resultere i et tynt hår.

Du bør gjøre dette: Det er ingenting galt med å vaske håret 2-3 ganger i uken. Hvis du bruker stylingprodukter i håret, kan produktrester, smuss og olje tette porene i hodebunnen. Derfor er det viktig at du vasker håret ditt godt, spesielt hvis du har tykt hår eller hvis du svetter mye eller bruker mye produkter i håret ditt. For å unngå tørt og tynt hår, bytt til en sulfatfri shampoo som HairLust Hair Growth & Repair Shampoo.

9. Unngå å utsette håret ditt for sterkt og direkte sollys

Selv om du kanskje ikke er den som soler deg mest, er det gode sjanser for at håret ditt regelmessig blir utsatt for UV-stråler. Langvarig UV-eksponering forårsaker at hårlokkene svekkes og brytes ned, noe som resulterer i tørt og tynt hår.

Du bør gjøre dette: I de månedene hvor solen er sterkest, eller hvis du er på ferie i syden, bør du beskytte håret med enten en hatt eller et hårpleieprodukt med solfaktor. Dersom du har veldig tykt hår bør du sette opp håret i en løs knute som du kan samle under solhatten.

10. Bruk av visse legemidler

Enkelte legemidler eller hormonale kosttilskudd kan forårsake hårtap. Disse kan forstyrre den normale hårsyklusen og resultere i hårtap og tynt hår. Hormonforstyrrende medisiner eller stoffer kan være en viktig årsak til hårtap og tynt hår.

Du kan gjøre dette: Spør legen din om alternative medisiner som ikke har de samme bivirkningene på håret ditt.