• GRATIS LEVERING VED KJØP OVER 499,-

  • KUNDESERVICE ER ÅPEN 10-16 PÅ HVERDAGER

Når vet man om man mister for mye hår?


I denne artikkelen gir jeg deg svaret på hvordan du avgjør om du mister mye hår, hva det kan skyldes og løsninger på problemet. Jeg kommer med alle mine beste tips, så følg godt med!

Hanne Nyborg

Skjønnhetsskribent

Hanne startet på sin frisørutdannelse, men valgte etter en stund å gå videre med journalistikk istedenfor Hun er nå utdannet journalist fra Universitetet i Bergen, og arbeider som freelance-journalist for HairLust og andre.Les mer om skribenten.

Mister du også mye hår, og blir gal av at det ligger hår overalt? Alt fra hodeputen til tett avløp. Jeg har flere ganger børstet håret mitt og tenkt på om jeg som kvinne mister mye hår - altså mer enn normalt - og om jeg burde gjøre noe med det.

Ikke bare kan det være superirriterende, men også litt pinlig, når kjæresten finner et hår i maten. Jeg fant ut at det heldigvis, i de fleste tilfeller, er helt normalt at man som kvinne mister hår. Men håravfall hos kvinner kan også være et kjennetegn på et mer alvorlig problem, som kanskje ikke går over av seg selv. Les videre og finn ud om du mister mye hår i forhold til hva som er normalt, og hva du eventuelt kan gjøre selv for å få det til å stoppe.

De vanligste årsakene til at man mister hår:

Håravfall kan skyldes mange grunner. For eksempel kan det skyldes overdreven bruk av føner, bruk av krøllejern og rettetang, hårfarging eller bruk av hårforlengelser. For mye og for hard bruk av disse, er noen av de største årsakene til at man mister mye hår. I dag har hårfjerningsprodukter og kjemiske hårbehandlinger blitt så tilgjengelige på markedet, at håravfall har blitt enda mer vanlig blant norske kvinner. Stress og diett er en annen stor synder for håravfall. Dersom du ikke får i deg et høyt innhold av gode næringsstoffer, vitaminer og proteiner i kostholdet ditt, vil hårsekkene dine bli svekket. Dersom man mister mye hår kan det også skyldes metabolske årsaker. Når skjoldbruskfunksjonen er ute av balanse, kan hypothyroidisme eller hypertyreose være årsaken, noe som også kan resultere i hårtap.

Er du mer nysgerrig på hva kostholdet ditt kan ha å gjøre med at du mister mye hår, altså mer enn normalt? Da kan du lese innlegget om hvilken betydning kosthold har å gjøre for ditt hår og viktige vitaminer mot hårtap.

Hvor mange hårstrå mister man i gjennomsnitt?

Den gjennomsnittlige personen antas å ha mellom 100.000 til 150.000 hårstrå på hodet. Så å miste 50-100 hårstrå per dag er ikke uvanlig. Men hvis du begynner å miste mer enn 150 hår per dag over en periode, kan det være lurt å ta kontakt med din lege eller vurdere om kostholdet ditt er tilstrekkelig til å forsyne den næringen håret ditt trenger for å opprettholde et sunt hår.

Finnes det noen hårtyper som mister mer hår enn andre?

Kvinner med krøllete hår har en tendens til å miste mer hår enn de med tynt og rett hår. Dette kan skyldes at denne hårtypen naturlig har mer hår og dermed er mer utsatt, og delvis at kvinner med krøllete hår pleier å bruke mer varmeverktøy, for eksempel rettetang, som kan være svært skadelig for håret. Høy varme fjerner hårets naturlige fuktighet, noe som kan gjøre hårrøttene tørre og skjøre. Kvinner med langt hår mister også mer hår enn kvinner med kort hår fordi det lange håret er mer utsatt.

Hvordan ser et sunt hår ut?

Hårets tekstur er nøkkelen, og kan gi deg en pekepinn på om håret ditt og hårrøtter er sunne eller ikke. Ved hjelp av et par speil kan du undersøke håret fra baksiden, håret i nakken, hårrøttene og toppen av hodet. Her skal du kontrollere om det er en endring i hårets tekstur når du sammenligner områdene. Hvis kvaliteten eller teksturen på resten av håret ikke er jevn, er tynnere eller mindre skinnende, kan det være et tegn på at håret ikke er sunt. En annen måte å sjekke på er å undersøke et løst hårstrå, og se etter en klumpete masse i hårets rot. Dette kan være et tegn på at håret du mister har gjennomgått sin fullstendige livssyklus. Dette håret vil bli erstattet med ett nytt. Dette er helt naturlig og du bør ikke være bekymret.

Hva annet kan man gjøre for å forhindre å miste mye hår?

Kosthold er alfa og omega. Med en variert og balansert kost kan man i stor grad unngå å miste mye hår. Det kan også være en god idé å supplere med vitaminer til håret. Herunder mange B-vitaminer, særlig biotin, bitamin B5 og B12, men også jern, zink og andre næringsstoffer. Vi har skrevet en artikkel om alle de 10 viktigste vitaminer til håret, som jeg varmt kan anbefale, at du leser. Hvis du sørger for å få nok at disse, vil du kunne se drastiske endringer.

Det finnes visse vitaminer, mineraler og næringsstoffer deriblant sink og biotin, som forskning og studier viser har en effekt på håret

Maria Hansen

Kostholdsveileder og ernæringsekspert

 

Utover det handler det generelt om å behandle håret bedre, og gi det den beste indre og ytre pleie. Det gjør seg især gjeldende hvis du ofte bruker hårføner, glattetang eller andre varmeapparater, men også hvis du bruker mange stylingprodukter, farger håret mye eller generelt er hard med håret ditt.

Produktene fra HairLust er riktig gode til kvinner som mister mye hår. De kan sterkt anbefales - både kosttilskudd til håret og hårpleieproduktene - så du dekker både indre og ytre pleie av håret.

 

Kundeanmeldelser av HairLust

4,8

4,8 av 5 stjerner

41 anmeldelser


Legg igjen en kommentar



Vær oppmerksom på at kommentarer må godkjennes før de publiseres