Kosttilskudd med biotin til håret: Hvorfor er vitamin B7 så viktig?


Biotin, også kjent som vitamin B7, er et essensielt næringsstoff som spiller en avgjørende rolle for kroppens stoffskifte og generelle funksjon. Biotin finnes naturlig i visse matvarer, bla. i egg, laks, blomkål, belgfrukter og avokado. Men visste du at biotin også har en direkte forbindelse til kvaliteten av både hår, hud og negler? Jeg har samlet alle fordelene med biotin til håret i denne artikkelen, så følg godt med her.

Christine Jensen

Skjønnhetsskribent

Christine er utdannet journalist fra Høyskolen i Christiania i Oslo. Hun har lang erfaring fra skjønnhetsbrasjen og har arbeidet i en helsekostforretning i Bærum, hvor hennes primære ansvar var kjøp og salg av hårpleieprodukter. Les mer om skribenten.

De færreste mennesker vil oppleve en direkte mangel på biotin fra kosten, men flere studier har vist at biotin i større mengder kan ha en svært positiv effekt på hårets kvalitet (det er noe jeg, og flere jeg kjenner kan skrive under på!).

Biotin og vitamin B7 kan også kalles for fôr til håret, og det finnes en lang rekke artikler om biotins effekt på hårets vekst spesielt. Selv har jeg prøvd flere tilskudd med innhold av vitamin B7, og jeg har funnet frem til at en daglig dose på 5.000 mcg. har den perfekte virkningen på meg. Biotin er et vannløselig vitamin, og selv i høye doser er det helt ufarlig. Derfor finnes det heller ingen maksimale grenseverdier fra Mattilsynet. Men hvis du er i tvil om din daglige dose av vitaminer og mineraler, anbefaler jeg deg å spørre egen lege, da man lett kan få for mye av andre vitaminer og mineraler.

Les videre i artikkelen her, hvor jeg går gjennom alt i forhold biotin til håret, hvordan det virker, og hva du skal være oppmerksom på. Og husk at som med et hvilket som helst annet produkt til håret, så ser man ikke resultater over natten!

Hva er biotin (vitamin B7)?

Først og fremst, la oss få avdekket hva biotin er og hvordan det virker: Biotin, vitamin B7 eller vitamin H, er et essensielt B-vitamin, som hjelper kroppen med å få energi og næringsstoffer fra karbohydrater, proteiner og fet. Med andre ord hjelper biotin med å omdanne karbohydratet, feut og proteiner i maten du spiser, til energi som kroppen har bruk for. Biotin er naturlig forekommende i visse matvarer, men fås også i større doser fra kosttilskudd.

Biotin til håret anbefales for å holde håret sunt, da mangel på vitamin B7 kan føre til en forstyrrelse av hårets vekstsyklus og resultere i at man mister en større andel av hår enn normalt. Derfor sies det at biotin kan være til nytte for personer som opplever hårtap eller plutselig tynning av håret. Det kommer jeg nærmere inn på nedenfor:

Biotin til håret

Hårtap kan skyldes mange årsaker, og viser seg også ganske forskjellig fra person til person. Visse medisinske tilstander kan være forbundet med en økt risiko for hårtap. Blant disse er hormonforstyrrelser, graviditet (ammehår), stress og sykdom som inkluderer problemer med skjoldbruskkjertlen og binyrerne. Men faktisk er en av ​​de mest vanlige årsakene bak hårtap, og en som kan virke overraskende for mange; ernæringsmessige mangler. Kosten din kan inneholde proteiner og essensielle vitaminer. Men du har også bruk for litt karbohydrater for å fremstille hormoner, og hjernen din har bruk for fett.

Biotin støtter hårveksten gjennom metabolsk funksjon, og bidrar til å bryte ned proteinene i kroppen, hvilket blant annet kreves for dannelsen av keratin. Økt produksjon av keratin i kroppen fremmer produksjonen av ​​sunne hårsekker, og de sunne hårsekkene produserer nye hår.

Før- og etterbilder ved bruk av HairLust (kvinner og menn):

“hairlust
“hairlust
“hairlust
“hairlust
“hairlust
“hairlust
“hairlust
“hairlust
“hairlust
“hairlust
“hairlust
“hairlust
“hairlust

Resultater varierer fra person til person, men synlige resultater inntreffer som oftest etter 2-4 måneders bruk.

Hvor mye biotin (vitamin B7) trenger jeg?

De fleste mennesker kan få deres vitamin B7-behov dekket ved å få i seg biotinrike matvarer som (i mikrogram pr. 100 gram):

  • Eggeplomme (53)
  • Havre (27,0)
  • Hvetekim (17,0)
  • Hvit sopp (16)
  • Spinat (6,9)
  • Ost, brie (6.2)
  • Melk (3,5)
  • Svinekjøtt (5.0)
  • Gulrot (5.0)
  • Eple (4.5)
  • Tomat (4,0)
  • Oksekjøtt (3.0)
  • Kylling (2,0)
  • Salat (1,9)

Den rene kilden av biotin kalles "D-biotin", og det er den du finner i visse matvarer og også i kosttilskudd med biotin (vitamin B7). Et problem med biotin fra matvarer er at det normalt kun finnes i små mengder. Størstedelen av de matvarene som jeg har nevnt ovenfor, inneholder kun små mengder av biotin. Den daglige mengden av vitamin B7 vi får gjennom kosten antas å være 40 mcg.

Hvilke helsefordeler er det ved biotin?

Vitaminer og mineraler spiller en avgjørende rolle for å holde oss unge, sunne og energiske, og biotin er intet unntak. Biotin er nemlig med på å bidra til å vedlikeholde både sunt hår, hud og negler. Biotin til håret som kosttilskudd virker som et koenzym, som øker kroppens evne til å omsette nødvendige næringsstoffer fra andre vitaminer, fettsyrer og aminosyrer. Hvis kroppen har problemer med absorbere næringsstoffer grunnet mangel på biotin, kan hårtap, skjøre negler eller aldring av hud oppstå.

Husk å kombinere biotin til håret med andre vitaminer

Biotin (vitamin B7) er en av ​​flere vitaminer, som spiller en rolle i veksten av ​​sunnere og tykkere hår. Flere undersøkelser avslører gode resultater ved å bruke biotin i kosttilskudd til hår i kombinasjon med andre vitaminer, mineraler og aminosyrer. Bla. sink, selen, folsyre og vitamin C. Les mer om yttige vitaminer for hår her.

I en undersøkelse fra september i 2018 foretatt av Dovepress*, en dermatologisk forskningsorganisasjon, har man ved hjelp av kliniske og medisinske forskere funnet frem til positive effekter på håret ved bruk av biotin og andre næringsstoffer i kosttilskudd.

Hvem er i fare for mangel på biotin?

Personer med helsemessige forhold som påvirker hvordan kroppen tar opp næringsstoffer eller som bruker noen typer medisiner, kan risikere å utvikle mangel på biotin.

Biotinidase-mangel (BIOT) er den vanligste årsaken til mangel på biotin. BIOT er en sjelden arvelig lidelse, hvor kroppen ikke er i stand til å frigjøre biotin fra maten, samt omsette og forbruke biotin.

Andre faktorer som kan forårsake mangel på biotin:

  • Parenteral ernæring (PE)
  • Visse dietter
  • Typer av medisin
  • Antibiotika over en lang periode, da disse kan ødelegge de biotinproduserende bakteriene i tarmen
  • Å ha en tilstand, som Crohns sykdom, som gjør det vanskelig for tarmen å ta opp næringsstoffer
  • Alkoholforbruk, som hemmer opptak av bla. biotin

Kosttilskudd med biotin til håret

Et kosttilskudd med biotin (vitamin B7) kan være en god idé, hvis du ønsker å forsyne kroppen med en høyere dose vitamin B7, enn det du får fra kosten din. Utover positive effekter på håret, kan biotin også bidra til sunn hud og negler. Hvis du har problemer med skjøre negler, tynt hår eller hårtap, kan et kosttilskudd med biotin være en effektiv måte at skape balanse og gi kroppen de best mulige vilkårene.

En blindtest basert på kvinner i alderen 21-75 viser også positive effekter på hårtap, og øking av hårets vekst ved bruk av kosttilskudd med biotin**.

Når det kommer til kosttilskudd med biotin til håret, kan det finnes i B-kompleks eller et målrettet kosttilskudd til hår. Det beste med de vitaminene som er målrettet mot håret, er at de frembringer en synergieffekt, nettopp ved å sammensette flere vitaminer, mineraler og aminosyrer i en spesiell kombinasjon som understøtter hårets vekst og vedlikeholdelse. Biotin er nemlig ikke det eneste næringsstoffet som kan bidra til sunt hår og økt hårvekst. I tillegg virker biotin enda bedre hvis det kombineres med bla. sink, selen, folsyre og vitamin C.

Andre viktige vitaminer og kosttilskudd til håret:

Vitamin C, et vannløselig vitamin, som finnes i sitrusfrukter og er nødvendig for kroppens produksjon av kollagen samt for å beskytte cellene mot oksidativt stress. C-vitamin er også viktig for kroppens opptak av f.eks. jern.

Folsyre eller folinsyre, tilhører, som biotin, gruppen av B-vitaminer og er nødvendig for celledannelse, produksjon av røde blodlegemer og blodgjennomstrømning, og mangel på folsyre kan bla. resultere i hårtap.

Selen, som er essensielt for å vedlikeholde immunforsvaret, hormonsystemet, skjoldbruskkjertelen samt å vedlikeholde et normalt hår og normale negler.

Sink, som er et mineral, som er viktig for immunforsvarets normale funksjon og bidrar, som biotin, til normal vedlikeholdelse av hår, hud, negler og syn. Utover dette bidrar sink til å beskytte cellene mot oksidativt stress.

Andre gode produkter til håret:

Forebyggelse er nøkkelen, hvis du vil gjøre noe godt for håret ditt. Det er mye enklere (og fortere) å forebygge hårtapet fremfor å behandle det når skaden allerede er skjedd. Utover en sun og variert kost rik på biotin, er det visse produkter som kan være nyttige og virke forebyggende mot hårtap. Mine egne favoritter er:

1. Hair & Scalp Detox Scrub

Sunt hår starter i hodebunnen. Derfor er hodebunnens helse og kvalitet avgjørende for en sunn og normal hårvekst. Jeg bruker selv en hodebunnsskrubb en gang i uken. Denne renser i dybden, slik at både produktrester, flass, skitt og sebum fjernes. Jeg mener at en stimulert, frisk hodebunn gir optimale betingelser for hårvekst og sunt hår.

2. Hair Growth & repair Shampoo

Denne sulfatfri shampoo finnes i en variant til både kvinner og menn. Den inneholder en proteinrik formula, basert på veganske mikro-proteiner og risekstrakt, som trenger dypt inn i hårets kjerne, og jobber aktivt med å forlenge hårets livssyklus. Utover økologiske botaniske oljer, inneholder formulaen Gluadin® Kera-P LM (Hydrolyzed Vegetable Protein), som har vist seg å kunne minimere splitte tupper og knekt hår med opptil 20%, mens hårets generelle kvalitet forbedres med opptil 60%* (Studier av BASF Care Creations). Alt i alt er det et supergodt produkt, som jeg selv kombinerer med mitt kosttilskudd med biotin til håret.

3. Protein Reconstructor Hair Mask

Hvis du har opplevd skadet hår eller tynnere hår på grunn av kjemiske hårbehandlinger, er Protein Reconstructor Hair Mask produktet for deg! Denne hårkuren er en gjenoppbyggende behandling til kjemisk skadet, glansløst eller fint hår, som jobber med å gjenoppbygge nøkkelproteiner som kollagen og keratin i hårsekkene og forbedrer effektivt hårets elastisitet, styrke og kvalitet innenfra. I videoen nedenfor får du en enkel veiledning til hvordan du kan bruke en proteinkur.

Jeg håper at du er blitt litt klokere på hva biotin til håret kan gjøre for deg, hvordan du bruker det og hvilke generelle fordeler vitamin B7 har for hår, hud og negler. Hvis du har noen spørsmål eller andre gode råd til oss og andre, som er plaget av nedsatt hårvekst eller hårtap, må du gjerne legge igjen en kommentar nedenfor.

*www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6136400/ **www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3509882/

Kundeanmeldelser av HairLust

4,8

4,8 av 5 stjerner

41 anmeldelser


2 kommentarer


  • Evelyn

    Veldig glad for at jeg kom over denne artikkelen! Jeg bestilte en boks med HairLust Hair Gummies for omtrent én måned siden, og har spist dem hver dag siden. Jeg føler virkelig at jeg merker forskjell på håret, det er både tykkere og sterkere. Har allerede bestilt gummies for de neste 3 måneder.


  • Karen Amalie

    Tusen takk for en super artikkel! Jeg har lenge vært i tvil om jeg i det hele tatt skulle bruke penger på kosttilskudd for hår, men etter å ha lest denne artikkelen har jeg nå klikket hjem 3 pakker med Hair Vitamins. Gleder meg til å prøve :)


Legg igjen en kommentar



Vær oppmerksom på at kommentarer må godkjennes før de publiseres