6 årsaker til håravfall: Behandling og råd mot hårtap


Saken er at når det kommer til hårtap, så er listen over potensielle årsaker nesten uendelig lang. Det finnes veldig mange årsaker til hårtap, alt fra genetisk arv, til hormonell ubalanse og stress, til kost og hårprodukter. Listen er lang, og derfor kan det være vanskelig å finne den endelige årsaken til at du opplever håravfall - for ikke at nevne en mulig behandling mot hårtap, som passer til deg.

Hanne Nyborg

Skjønnhetsskribent

Hanne startet på sin frisørutdannelse, men valgte etter en stund å gå videre med journalistikk istedenfor Hun er nå utdannet journalist fra Universitetet i Bergen, og arbeider som freelance-journalist for HairLust og andre.Les mer om skribenten.

Jeg har selv opplevd hårtap i perioder, både hvor jeg mister mer hår enn normalt, men også perioder hvor hodebunnen er kløende og tørr. Hos meg skyldes det hovedsakelig veldig travle perioder med dårlig kost, og at jeg tar snarveier når det kommer til den daglige hårpleien. Etter en lang periode med tilbakevendende hårtap, fant jeg noen rutiner som fikk hårtapet under kontroll og jeg kom tilbake på rett spor. Men jeg vet hvor stor betydning sunt og pent hår kan ha på selvtilliten, og hvor langt man er villig til å gå for å finne en behandling mot hårtap.

Med det sagt, er det viktig at du kjenner årsaken til ditt hårtap, før du finner den beste behandlingen mot håravfall - som faktisk fungerer og varer. Enten det skyldes stress eller genetikk, finnes det uansett mange gode råd mot hårtap.

Hårtap - et overblikk

Det stemmer at menn er mer tilbøyelige til å miste håret enn kvinner er. Men håravfall kan forekomme hos begge kjønn. Hvis du mister hår en gang i mellom, er dette helt normalt. Men hva hvis man begynner å miste usedvanlig mye, og man mister mer hår enn man pleier å gjøre? Ja, da kan det være grunn til bekymring, og det er helt sikkert noe du bør undersøke nærmere med legen din.

Det antas at du mister rundt 50-100 hårstrå hver dag. Det er en del av hårets naturlige livssyklus, og som utgangspunkt vil det alltid være et nytt hår klart til å erstatte det du mister. Det er med andre ord ingen grunn til bekymring hvis du mister litt hår.

Det kan dog være flere årsaker til hårtap - noen mer vanlige enn andre. De fleste er klar over at stress kan forbindes med hårtap, men det er også andre årsaker som alle kan forebygges og behandles. Det finnes mange gode råd, anbefalinger og behandlinger mot hårtap. Kjenner du til de vanligste årsakene til håravfall? Hvis ikke, bør du lese videre nedenfor.

Symptomer på håravfall

Hvis du mister hår, kan det vise seg på mange forskjellige måter, alt avhengig av hva det er som forårsaker hårtapet ditt. Når du ser at du mister hår, kan det oppleves som 1) et plutselig hårtap, eller 2) gradvist hårtap. Dette dekker over enten mister håret helt plutselig, eller gradvis over en lengre periode (ofte en årrekke). Håravfall er ikke alltid kun tap av hår på hodet. Det kan også skje på resten av kroppen.

Gradvis tynning på toppen av hodet: Dette er den vanligste typen hårtap hos både kvinner og menn. Denne type håravfall kan ramme alle aldre. Hos menn skjer dette oftest fra toppen og sidene av hodet, og langsomt formes håret seg som en “M”. Det vi også kjenner som høye tinninger.

Hos kvinner vil hårtapet skje mer ensartet over hele hodet, og det vil sjeldent oppstå synlig høye tinninger.

Håravfall i skallede flekker: Noen mennesker opplever hårtap som vises i glatte, skallede flekker. Denne typen hårtap påvirker normalt kun hodebunnen, men det kan også forekomme i skjeggveksten eller i øyenbrynene. I noen tilfeller kan huden begynne å klø eller bli øm før et synlig hårtap dukker opp.

Plutselig håravfall: Opplever du at du mister hår nesten fra en dag til en annen? Plutselig hårtap kan forårsakes av et fysisk eller følelsesmessig sjokk i kroppen, eller etter en form for ekstremt stress. Før vi dykker ned i detaljene, kan det allerede avsløres at plutselig håravfall ofte forbindes med stress.

Røde, kløende flekker i hodebunnen: Dette kan være tegn på en soppinfeksjon i hodebunnen, som ringorm. Denne formen for hårtap forårsaker røde, kløende flekker i hodebunnen, og etterfølgende tap av hår i området. Denne typen håravfall er mest sett hos barn, og kan være ledsaget av rødme, hevelse og til tider ømhet og svie.

Hva er årsaken til hårtap

Den vanligste årsaken til at man mister hår er genetisk bestemt, og denne formen for hårtap er ikke spesifisert i forhold til kjønn. Det vil si at både menn og kvinner kan være bærere av arvelig håravfall. Hvis du har familiehistorikk med f.eks. foreldre eller besteforeldre, som mister håret, kan det også bety at du er genetisk mer sårbar ift. hårtap. Visse kjønnshormoner kan utløse arvelig håravfall, og et gradvist håravfall kan starte så tidlig som i tenårene.

Andre risikofaktorer som kan øke risikoen for håravfall, er:

  • Alder
  • Stress
  • Endring i kost, eller et betydelig vekttap
  • Visse medisinske tilstander, som diabetes og lupus

I noen tilfeller kan hårtap forekomme plutselig, og dette skyldes en ubalanse i hårets livssyklus. Et større sykdomsforløp, en operasjon, stress eller traumatiske opplevelser, kan utløse et plutselig tap av hår. I motsetning til arvelig hårtap, vil et gradvis hårtap grunnet f.eks. stress eller sykdomsforløp, ikke være permanent. Håret vil over tid begynne å vokse normalt igjen rundt 3 måneders tid etter at roten til problemet, enten stresset, operasjonen eller sykdommen, er overstått.

Hormonelle ubalanser kan forårsake et midlertidig hårtap:

  • Under graviditet
  • Håravfall etter graviditet
  • Stopp på p-piller
  • Overgangsalderen

Nedenfor går jeg mer i dybden med 6 hyppige årsaker til at du opplever hårtap:

1) Hårtap og stress

Håravfall kan ofte relateres til stress (og kanskje omvendt?), hvilket er en utpreget årsak til hårtap hos både menn og kvinner. Stress og håravfall behøver ikke å være en permanent tilstand. Hvis du får stresset under kontroll, vil du oppleve at håret vokser tilbake til sin sunne tilstand etter en tid.

Stress forårsaker at kroppen kommer i hormonell ubalanse. Kanskje du har lsst om kortisol? Kortisol er et hormon som ofte forbindes med stress. Ved stress og i stressede situasjoner, utløses hormonet kortisol, som gjør at vi både fysisk og mentalt fungerer annerledes. På samme måte som når man opplever andre hormonelle påvirkninger eller ubalanser, og kommer i en stresset periode. Man befinner seg i denne tilstanden inntil kortisolnivået er kommet i balanse igjen. Dette kan ta minutter, timer, dager, uker eller måneder og avhenger av nivået av stress, og hvor alvorlig det er.

Det kan du gjøre: Stress påvirker hele kroppen vår. Å miste håret er langt fra den eneste bivirkningen fra stress, men kun én av mange i rekken. Hvis du tror at hårtapet ditt er forårsaket av stress, så er den beste løsningen å prøve å få ned stressnivået, men det er sjeldent så enkelt. Det kan virke uoverskuelig å skulle gjøre større endringer i hverdagen, men det er faktisk nødvendig hvis hårtapet er stressrelatert.

Det er to typer årsaker til håravfall, som begge kan være forbundet med et høyt stressnivå:

Håravfall og stress: Telogen effluvium

Telogen effluvium er en tilstand hvor håret forblir i den telogene fase (hvilefasen) i vekstsyklusen. Denne fasen utgjør normalt 6-8% av alle hårene. Så når en større prosentandel av hår enn de 6-8% går i dvale, betyr det at håret stopper sin naturlige vekst, for til sist å løsrive seg fra hodebunnen. Det vil si at du innenfor en kortere periode kan oppleve et større hårtap.

Håravfall og stress: Alopecia areata

Alopecia areata er en tilstand som får håret til å falle ut i små, glatte flekker. Tilstanden utvikler seg når immunforsvaret angriper hårsekkene, hvilket resulterer i hårtap. Det er en lang rekke faktorer som menes å forårsake denne formen for håravfall, og én av disse kan være stressrelatert.

hairlust trustpilot

2) Arvelig hårtap

Genetisk håravfall er en årsak kjent under navnet androgenetisk alopeci, og antas å være en av de vanligste årsakene til at menn opplever hårtap. Lidelsen kan arves fra enten din mors eller fars side av familien, og det er ofte en større sannsynlighet for å få det dersom begge foreldrene dine har hatt problemer med håravfall. Arvelig hårtap kan også forekomme hos kvinner. Hos kvinner har det en tendens til å utvikle tynning i håret på toppen av hodet, hvor androgenetisk alopeci hos menn oftest viser seg ved tinningene og i form av en begynnende måne på toppen av hodet. Ca. 75 % av alle menn og 25 % av alle kvinner opplever denne formen for genetisk hårtap, og det viser seg oftest rundt 20-årsalderen.

Det kan du gjøre: Hvis du mener at årsaken til at du mister hår er genetisk bestemt, er det fortsatt forebyggende behandling råd mot hårtapet ditt. Forebyggelse av arvelig håravfall inkluderer gode hårprodukter, god hårhygiene, en sunn og aktiv livsstil og en variert kost. Lenger nede i artikkelen vil jeg gå mer i dybden med mine forslag til forebyggende behandlinger.

3) Håravfall og stoffskifte

De vanligste problemene relatert til skjoldbruskkjertelen skyldes en unormal produksjon av skjoldbruskkjertelhormoner. Hypotyreoidisme (underaktiv skjoldbruskkjertel) involverer utilstrekkelige mengder av skjoldbruskkjertelhormon. Når kroppen din produserer for lite thyreoideahormon; hormonet som er ansvarlig for å regulere stoffskifte, puls og humør, er det snakk om hypothyroidisme, hvor man opplever at skjoldbruskkjertelen har nedsatt aktivitet. Hvis kroppen din i motsetning produserer for mye av hormonet, så er det snakk om hypertyreoidisme, hvor skjoldbruskkjertelen er overaktiv. Thyroideahormoner er ansvarlig for alt fra din grunnleggende metabolske funksjon, som får oksygen og energi i kroppen til å fungere, til veksten av hår, hud og negler. Med andre ord både kan og bør plutselig hårtap gi grunn til bekymring.

Det kan du gjøre: Hvis du tror at årsaken til hårtapet skyldes hypothyroidisme, vil jeg anbefale at du kontakter legen din og får en ordentlig vurdering av problemet.

4) Protein-, mineral- og vitaminmangel som årsak til hårtap

Mangel på protein

Hårsekkene og håret består hovedsakelig av protein, kjent som keratin. En proteinholdig kost er med andre ord viktig for å vedlikeholde et sunt hår, og unngå at du mister håret. Sunne proteinkilder fra kosten inkluderer nøtter, bønner og erter, fisk, melkeprodukter med lavt fettinnhold, kylling og kalkun.

Mangel på Vitamin A

A-vitamin inneholder en stor mengde retinoider. Retinoider har vist seg å kunne bidra til en sunn regulering av talgproduksjon, og dermed bidra til å holde hodebunnen sunn og frisk. Over- eller underproduksjon av talg og opphoping av produktrester i hodebunnen kan skade hårrøttene og hemme hårveksten. Sørg derfor for å fylle tallerkenen din med mat som er rik på vitamin A, som søtpoteter, søt paprika og spinat. Og husk en god, økologisk shampoo, som ikke opphoper seg i håret. På den måten kan du minimere risikoen for at du mister hår grunnet en ubalansert talgproduksjon og produktrester.

Mangel på Sink

Et for lavt inntak av sink kan være en hyppig årsak til håravfall hos kvinner og menn. I undersøkelser om ernæringsmangler er sink ofte et av de mineralene flest mennesker er i underskudd av, og disse undersøkelsene peker ofte på at spesielt sinkmangel kan medvirke til et for tidlig hårtap.

Sink er ansvarlig for å fremskynde regenerering av hud og hårceller, fordi det genererer viktige enzymatiske funksjoner i kroppen. For å få sinkinntaket ditt optimalt dekket, må du sørge for å ta et kosttilskudd - gjerne et som er målrettet mot håret og sammensatt av de spesifikke næringsstoffene som hodebunnen og hårsekkene har bruk for. Det er også en god idé å sørge for å spise mer mat som nøtter, frø, østers, egg og linser, som alle er spesielt rike på sink.

Mangel på Vitamin B-kompleks

Mangel av B-vitaminer, spesielt biotin, kan ha en avgjørende betydning på hårets vekst og velvære. Dersom man opplever mangel på disse vitaminene, kan det, utover kosten, skyldes røyking, nedsatt leverfunksjon eller graviditet.

For å forhindre at du mister hår forårsaket av mangel på B-vitamin, er det en god idé å supplere med spesielle matvarer som er rike på essensielle B-vitaminer. Dette er en løsning som i stor stil kan være nyttig for både menn og kvinner, som opplever hårtap på grunn av mangel på B-vitamin. Matvarer, som er spesielt rike på viktige B-vitaminer kan være: egg, oksekjøtt, kylling, avokado, belgfrukter, nøtter og poteter. Les mer om hva b-kompleks vitaminer og biotin kan gjøre for håret ditt.

Alt-i-ett Kosttilskudd mot håravfall

For å få dekket de vesentlige næringsstoffene som er nyttige for håret, kan jeg anbefale å kjøpe et kosttilskudd til håret, som supplement til en sunn kost. Et slikt tilskudd kombinerer alle de viktige vitaminene du trenger for å vedlikeholde håret best mulig, i en konsentrert form. Jeg bruger selv et kosttilskudd til håret, for å forebygge hårtap og for å pleie håret ordentlig fra innsiden. Jeg kan anbefale HairLust kosttilskud for håret, som er rik på B-kompleks vitaminer, men også mange andre gode vitaminer og mineraler.

FØR- OG ETTERBILDER VED BRUK AV HAIRLUST (KVINNER OG MENN):

“hairlust
“hairlust
“hairlust
“hairlust
“hairlust
“hairlust
“hairlust
“hairlust
“hairlust
“hairlust
“hairlust
“hairlust
“hairlust

Resultatet varierer fra person til person, men synlige resultater vises som oftest etter 2-4 måneders bruk.

5) Alopecia Areata

Hvis hårtapet viser seg som flekker av skallethet i hodebunnen, øyenbryn eller ben, så kan det skyldes en lidelse som kalles Alopecia Areata.

Alopecia Areata er en autoimmun lidelse, hvor immunforsvaret angriper hårsekkene. Alopecia Areata er en årsak til hårtap, som f.eks. kan utløses av plutselig eller akutt stress, fysisk traume og sykdomsforløp, virus, eksem og allergi. Hos kvinner kan Alopecia Areata også oppstå når hormonene endrer seg, f.eks. ved overgangsalderen eller i starten av puberteten. Men denne typen hårtap forekommer like ofte hos menn som hos kvinner, og visse mennesker er mer utsatte. Det kan være en arvelig tendens, eller typer av eksem som ligger til grunn for at du mister håret.

Hvis du opplever plutselig sporadisk hårtap og mønstret skallethet, anbefaler jeg deg å søke hjelp hos egen lege, da det alt etter situasjonen kan være behov for medisinsk behandling.

hairlust trustpilot

6) Håravfall og hårpleie

Sist, men absolutt ikke minst, er en av de vanligste årsakene til håravfall et resultat av hvilke hårprodukter du bruker. For hyppig hårvask med shampoo, overforbruk av stylingprodukter, kjemiske hårbehandlinger og bruk av varmeredskaper kan ha stor betydning for kvaliteten av håret ditt. Mange ting og rutiner som vi ofte forbinder med god hårpleie, gjør faktisk mer skade enn nytte. Utsetter du ofte håret for varme og kjemikalier? I så fall er det stor risiko for at du mister hår eller svekker håret, så det til slutt knekker.

Jeg anbefaler alltid kundene mine å huske både indre og ytre pleie av håret, hvis de har ønsker om å gro et langt hår.

Helene Sørensen

Hårstylist og skjønnhetsekspert

Gode råd hvis du opplever hårtap

1. Du skal, så vidt det er mulig, unngå å bruke varmeapparater som sliter på håret. Det beste du kan gjøre er å la hårføneren bli liggende i skapet, og la håret lufttørke uden varme. Hvis du absolutt må bruke en hårføner, bør du sørge for å investere i en som har kjølige og lave innstillinger. Prøv å unngå bruken av rettetang og krølltang, hvis du vil minimere hårtap og splitte tupper.

2. Du bør ikke farge håret mer enn én eller to nyanser fra din normale farge. Jo mer markant fargeendringen er, desto flere kjemikalier brukes. Et godt tips er egentlig bare å omfavne din naturlige hårfarge, så unngår du å gjøre skade håret ditt med kjemiske fargebehandlinger.

3. Regelmessig hårvask. For hyppig hårvask kan skape en ubalanse i hodebunnens produksjon av sebum, eller en uttørking av hodebunnen. På samme måte kan for sjelden hårvask øke risikoen for sopp eller infeksjoner i hodebunnen. For å unngå at du mister håret, burde du prøve å finne en god balanse i dine hårvaskrutiner. For de fleste mennesker er det nok å vaske håret 2-3 ganger i uken. Mange hårprodukter inneholder harde kjemikalier, som kan føre til hårtap. SLS- og SLES-sulfater kan finnes i mange shampooer, og bør undgås helt. Nøkkelen er å bruke en mild shampoo med proteinholdige ingredienser, og gjerne uten sulfater (SLS/SLES). Hardere formler kan virke uttørkende på hår og hodebunn.

4. Husk balsam! Det er også viktig at man avslutter med balsam hver gang man vasker håret med shampoo. Balsam hjelper med å forsegle håret med et ytre skall av beskyttelse og gir god næring og fukt til håret etter vask.

5. Husk å gi fukt til håret. Supplér gjerne med en god og fuktgivende hårkur minst én gang i uken og kanskje også en hårolje i tuppene, som et ekstra daglig boost av fuktighet. En ukentlig økologisk hårkur, kan virke forebyggende på ødelagt hår og håravfall forårsaket av fukttap.

6. Være påpasselig med vått hår. Vått hår er langt mer utsatt og elastisk enn tørt hår, hvilket gjør, at det kan strekke seg mer enn når håret er tørt. Unngå derfor å være for hard med håret når det er vått, og forsøk å ikke trekke eller rive i håret. Jeg vil anbefale at du anvender en Wet Brush i vått hår, som passer ekstra godt på håret. Det samme gjelder når du tørker håret med et håndkle. Her kan du bruke et turban håndkle i bambusfibre, som er mykt, skånsomt og veldig absorberende.

7. Pass på med for stramme håroppsatser, da de trekker i håret ved roten og potensielt fører til hårtap.

Håravfall og graviditet

Under graviditet påvirker stigende østrogennivåer den naturlige syklusen av hårets vekst. Som et resultat kan noen kvinner faktisk miste mindre hår mens de er gravide, hvor de fleste etter fødselen og under amming opplever at håret, som nettopp var blitt så flott og tykt, plutselig faller ut og blir tørt og glansløst. Men noen kan også oppleve hårtap under graviditeten. Les mer i denne artikkelen, hvor jeg går gjennom alt du bør vite om såkalt ammehår etter graviditet.

Gode produkter mot hårtap

1) Hair & Scalp & Detox Scrub

Sunt hår starter med en sunn hodebunn. En ukentlig scrub av hodebunnen er en super måte å stimulere blodsirkulasjonen i hodebunnen, og også en effektiv, forebyggende behandling mot hårtap. Utover det bidrar en hodebunnsskrubb til å fjerne skitt, sebum og opphopede produktrester i hodebunnen, som kan være en direkte årsak til håravfall. Nå når du er i gang, ka du gjerne supplere med en liten hodebunnsmassasje, og jobbe produktet godt inn i et par minutter. Skyll deretter grundig, og vask hår og hodebunn med shampoo før du avslutter med en fuktgivende balsam.

2) Scalp Follicle Treatment & Volumizer

Visste du at voks, tupperingspulver og hårspray m.m., faktisk kan forårsake hårtap? Produktene i seg selv virker kanskje harmløse. Men faktisk kan kjemiske hårprodukter bygge seg opp i hodebunnen, og bidra til at hodebunnen mister sine naturlige oljer, og har vanskelig for å puste. Dette er absolutt ikke bra dersom du ønsker å unngå håravfall. Jeg vil anbefale deg å se etter noen alternativer, som likevel kan gi litt løft og hold til håret. Dette produktet fra HairLust, Scalp Follicale Treatment & Volumizer, er et pleiende serum til hodebunnen, som i tillegg til å forsyne hodebunnen med gode, nærende næringsstoffer, også gir et mildt og naturlig løft til håret. Helt uten å etterlate hodebunnen kløende og påvirket av følelsen av opphoping av produktrester.

3) HairLust Hair Growth Formula, hårvitaminer

Som nevnt tidligere, har visse vitaminer og mineraler en positiv virkning på normalisering av håret vekstsyklus. Men hvis du, som jeg, til tider glemmer å få gode vitaminer fra en sunn og variert kost eller bare vil være sikker på at du får nok B-vitaminer, kan du med fordel prøve et kosttilskudd til håret. På den måten får du alle de næringsrike vitaminene gjennom kosten, og bidrar til et sunt hår fra innsiden, ved å forebygge hårtap grunnet vitaminmangel. Vitaminmangel forbindes ofte med håravfall og stress, da man i stressende perioder ikke får optimal næring og søvn.

4,8

4,8 av 5 stjerner

41 anmeldelser


Legg igjen en kommentar



Vær oppmerksom på at kommentarer må godkjennes før de publiseres